Poprawa bezpieczeństwa drogowego

Znaczna część przejść dla pieszych na Wielkiej Wyspie jest słabo widoczna. Brakuje piktogramów na jezdniach, wyniesionych skrzyżowań, azyli dla pieszych ułatwiających bezpieczne przekroczenie drogi, zdarza się także że przejście dla pieszych prowadzi… W krzaki (przykład ulicy Dembowskiego). Problemem jest nadmierna prędkość samochodów poruszających się głównymi ulicami, bezpieczeństwo na drogach w rejonie szkół, przedszkoli i żłobków. Latem ubiegłego roku rozpoczęliśmy prace nad poprawą bezpieczeństwa pieszych na naszych osiedlach. Projekt otrzymał roboczą nazwę „Poprawa bezpieczeństwa drogowego na Wielkiej Wyspie”. Metodą małych kroków, zabiegamy o rozwiązanie poszczególnych problemów. O poparcie dla naszych działań zwróciliśmy się także do wszystkich 15 jednostek oświatowych zlokalizowanych w obrębie naszych osiedli. Odpowiedziały tylko 4. Minęło pół roku. Kilka rzeczy udało się już załatwić, z kilkoma natrafiliśmy niestety na mur. Paru szczegółów udało nam się dowiedzieć. Jak to wygląda na dziś i na jakim etapie są poszczególne sprawy?

 

Przystanek autobusowy na Monte Cassino ma zostać przesunięty

Przystanek autobusu linii 145 na wysokości ulicy Libelta, w stronę pętli Sępolno, ma złą sławę. Wielokrotnie odbieraliśmy sygnały od mieszkańców zwracających uwagę na to, że przejście dla pieszych zlokalizowane jest tuż przed autobusem. Czym to skutkuje. Pasażerowie wysiadający z autobusu i wchodzący na pasy, są niewidoczni dla nadjeżdżających pojazdów. Zasłania ich autobus. Nagminnie zdarza się, że auta jadące za autobusem wyprzedzają go (popełniając wykroczenie) i stwarzają zagrożenie dla pieszych. Podobna sytuacja – wyprzedzanie pojazdu zatrzymanego przed  pasami, zakończyła się w ubiegłym roku na Biskupinie tragedią. Nie da się też ukryć, że przystanek w rejonie Libelta jest po prostu źle zlokalizowany. Wydział Inżynierii Miejskiej na nasz wniosek przeanalizował problem i widzi możliwość przesunięcia przystanku. Urząd  przygotuje stosowną dokumentację techniczną i prześle projekt do zaopiniowania przez Radę Osiedla. Kiedy to nastąpi – jeszcze nie wiemy.

 

Nie będzie progów spowalniających przy szkole nr 45, sytuacji przyjrzy się Straż Miejska

Problem na ulicy Krajewskiego na Sępolnie występuje od poniedziałku do piątku w okolicach godziny 8 rano. Rodzice odprowadzający dzieci do szkoły zgłaszają notoryczne przypadki parkowania gdzie popadnie (również na pasach), zastawiania samochodami przejścia, nadmiernej prędkości przejeżdżających samochodów. Wnioskowaliśmy o progi spowalniające oraz przeanalizowanie zasadności ewentualnej zmiany organizacji ruchu na jednokierunkową. Budowę progów pozytywnie zaopiniował ZDiUM, wskazując że nawet bardziej zasadne byłoby rozważenie budowy wyniesienia na skrzyżowaniach Krajewskiego z Partyzantów i z Kosynierów Gdyńskich. Wydział Inżynierii Miejskiej nie widzi na razie takiej potrzeby. Przeprowadzona przez urząd wizja lokalna potwierdziła co prawda nieprawidłowe parkowanie pojazdów. Zdaniem urzędników trwa ono jednak tylko 15 minut, bezpieczną drogę do szkoły umożliwiają chodniki, a oznakowanie jest prawidłowe. Jak informuje WIM, kwestię nieprawidłowego parkowania przekazano Straży Miejskiej z prośbą o przeprowadzenie czynności kontrolnych.

Podobny problem występuje w rejonie SP91 i również wymaga dokładnej analizy.

 

 

Nowe i przebudowane przejścia dla pieszych

Udało się sfinalizować wykonanie przejścia dla pieszych przez ulicę Dembowskiego, w rejonie skrzyżowania z ul. Kosiby i 8 Maja. O „zebrę” w tym miejscu zabiegali rodzice dzieci uczęszczających do pobliskiego żłobka. Nowe przejście dla pieszych powstało także  na ulicy  Wróblewskiego (przy tekach). Na Mickiewicza (przy pętli tramwajowej) przejście dla pieszych na jezdni łącznikowej w stronę Monte Cassino wyposażone zostało w separatory zwężające wlot w ulicę. Dzięki takiemu rozwiązaniu odległość na jakiej pieszy jest najbardziej narażony na potrącenie, maleje. Na tej samej bocznej jezdni przejście dla pieszych zostało wyniesione (łagodna „górka”). Poprawiona została również w tym miejscu sygnalizacja świetlna na głównej jezdni ulicy Mickiewicza. Sygnalizacja działa całodobowo, a czas oczekiwania pieszych na światło zielone uruchamiane przyciskiem, skrócony został o połowę.

 

Przejścia dla pieszych planowane

W nieodległej przyszłości  ZDiUM zapowiada budowę azylu dla pieszych na przejściu przez ul. Mickiewicza przy 8 Maja, o który zabiega Rada Osiedla. Przebudowa przejścia dla pieszych na ul. Mickiewicza przed mostami Chrobrego, planowana jest przez WIM dopiero w ramach przebudowy mostów (planowanej na lata 2019-2021). W podobnym terminie (2019-2020) miasto przewiduje budowę nowego przejścia dla pieszych przez ul. Tramwajową (między przystankiem, Wuwą a dawną zajezdnią). Chcielibyśmy, by najdalej w podobnym terminie udało się zmodernizować i/lub wykonać także m.in. przejścia dla pieszych na ul. Bacciarellego i Olszewskiego (w rejonie pętli Biskupin oraz w rejonie skrzyżowania z Bacciarellego). Otrzymaliśmy też z WIM informację, że przeanalizowana zostanie możliwość wyposażenia w azyle przejścia dla pieszych na ul. Monte Cassino, przy wlocie na rondo koło kościoła św. Rodziny. Warunek jest jeden: muszą się tam zmieścić miejskie autobusy.

Jest również szansa na budowę azylu na przejściu przez ulicę Olszewskiego w stronę przystanku tramwajowego Spółdzielcza (wschodni wlot w skrzyżowanie). Jest ono planowane w ramach budowy trasy rowerowej od ul. Chełmońskiego do ul. Spółdzielczej. WIM analizuje także możliwość wyniesienia („górka”) pasów dla pieszych po drugiej stronie skrzyżowania (vis a vis poczty). Trudno powiedzieć coś więcej o terminie realizacji tej inwestycji – dokumentacja projektowa jest, zdaniem WIM, w końcowej fazie uzgodnień.

 

Progi spowalniające na Wyczółkowskiego i Wojtkiewicza – ZDiUM na tak, WIM na nie

Nie będzie na razie progów spowalniających na ul. Wyczółkowskiego i Wojtkiewicza, o jakie wnioskowali mieszkańcy. Nie pomogła w tym przypadku nawet pozytywna opinia ZDiUM. Wydział Inżynierii Miejskiej nie widzi konieczności ich budowy. W ocenie urzędu ruch na ww ulicach ma charakter dojazdowy do posesji, a w latach 2013-2016 oraz w pierwszym kwartale 2017 zdarzyła się tam tylko jedna stłuczka, w której nie ucierpiał żaden pieszy. Z podobną argumentacją spotkał się nasz wniosek ws. budowy progów spowalniających przy skrzyżowaniach z Olgi Boznańskiej. WIM wskazuje dodatkowo, że warto byłoby wybudować wyniesione tarcze skrzyżowań, ale ponieważ Olgi Boznańskiej nie jest głównym korytarzem rowerowym, to nie jest to priorytetem Gminy.

 

Problemów drogowych do rozwiązania jest na naszych osiedlach więcej. Będziemy oczywiście  powracać do tematu.  

 

tekst i zdjęcia: Maciej Wołodko

 

Post Author: naszeosiedle

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.